Dødsfald i udlandet - din guide

Dødsfald i udlandet - din guide

Hvad gør du, hvis uheldet rammer, og du pludselig står i den situation, at en af dine nærmeste går bort i udlandet? Hos Begravelsesguiden oplever vi, at det kan være meget uoverskueligt. I denne artikel tager vi dig i hånden og hjælper dig med at skabe overblik, så du kan komme igennem forløbet så godt som muligt.

Hvem skal jeg kontakte ved et dødsfald i udlandet?

Hvis du pludselig står i en situation, hvor du har mistet en pårørende i udlandet, som du gerne vil have til Danmark, er dit første store spørgsmål nok: Hvem skal jeg nu tage kontakt til? Og har jeg selv ansvar for at anmelde dødsfaldet?

Det første, du skal gøre, er, at kontakte de lokale myndigheder. Det er nemlig de lokale myndigheder, der står for at oprette en dødsattest. Derudover kan myndighederne også hjælpe dig med at skabe kontakt til en bedemand i det pågældende land. Dødsattesten er det dokument, der skal ledsage afdøde under transporten til hjemlandet. Derfor er det vigtigt, at man sørger for, at dødsattesten bliver oversat til et universelt sprog, som f.eks. engelsk, så der ikke opstår unødig forvirring.

Som næste skridt, skal du sørge for at tage kontakt til den danske ambassade eller en repræsentant fra ambassaden i det pågældende land. Udenrigsministeriet har en liste over ambassader i alle lande med kontaktoplysninger, klik her for at se listen.

Så snart du som pårørende har taget kontakt til en dansk repræsentation, vil de gå videre og kontakte Udenrigsministeriets Borgerservice, som vil informere politiet i Danmark om at underrette de relevante pårørende, der befinder sig herhjemme.

Økonomi og hjemtransport

Når man går bort i udlandet, er de økonomiske omstændigheder en smule anderledes, end hvis man går bort i sit eget hjemland. I denne guide beskriver vi to typiske scenarier og hvilke omkostninger, man kan regne med.

Hjemtransport i kiste

Hvis man ønsker at få transporteret afdøde hjem i en kiste, skal man være opmærksom på, at det kan blive både bekosteligt og omstændigt. Det kan dog sagtens lade sig gøre.

Først og fremmest skal man tage højde for, at afdøde skal balsameres, lægges i en almindelig kiste og slutteligt i en zinkkiste. Zinkkisten bruges under flytransporten, og den skal loddes inden transporten finder sted. Denne proces varetages af bedemanden i det pågældende land. Det er nødvendigt at få udstedt en balsameringsattest og en loddeattest, da disse dokumenter skal afleveres til det flyselskab, der kommer til at stå for transporten til hjemlandet.

Derudover skal man også anskaffe et ligpas, som er et dokument, der ledsager afdøde under transporten. Det er et krav at få oprettet et ligpas til afdøde og det anbefales, at man også oversætter passet til engelsk. Ligpasset udstedes af myndighederne i det pågældende lang. Til sidst skal man være opmærksom på, at man skal betale for flybilletter til alle flyvninger.

Når kisten til sidst er kommet til Danmark vil  bedemanden lægge afdøde over i en ny kiste. Det skyldes, at Danmarks Kremerings Landsforening har nogle meget specifikke krav til målene på kister, der skal overholdes. Generelt er vores erfaring, at der er stor forskel på de kister, der bliver brugt i de forskellige lande, og at de ikke altid lever op til de danske regler.

Hos Begravelsesguiden.dk anbefaler vi, at du sørger for at tage kontakt til en bedemand i Danmark så tidligt som muligt, inden transporten finder sted. Den danske bedemand skal nemlig overtage processen, når afdøde ankommer til Danmark og hjælpe dig godt videre i forløbet. Vigtigst af alt kan det nemlig skabe stor tryghed og ro at samarbejde med en bedemand hele vejen igennem forløbet, der kender til de forskellige regler og procedurer og kan svare på spørgsmål, hvis der opstår tvivl om noget.

Hvis du har brug for en dygtig bedemand i Danmark, kan du ringe på +45 71 71 11 00 eller læse mere her, for at få en anbefaling på en godkendt bedemand.

Hjemtransport i urne

Der findes en løsning, der er en anelse billigere end at få afdøde transporteret hjem i kiste. Man kan nemlig også vælge, at kremeringen skal finde sted i det land, hvor afdøde er gået bort, så man undgår at betale for transporten af zinkkisten. I så fald, er det heller ikke længere nødvendigt at oprette et ligpas til afdøde. Hvis man vælger at få afdøde kremeret i udlandet, kan man enten få urnen sendt hjem med posten eller selv rejse til udlandet og hente urnen hjem. I denne situation er det i princippet ikke nødvendigt at tage kontakt til en bedemand i Danmark, da man godt selv kan stå for transport af urnen.

Forsikring og dødsbo ved dødsfald i udlandet

Et andet spørgsmål, der kan opstå, er hvad der sker med ens bo, hvis du går bort i udlandet? Som udgangspunkt vil dødsboet blive gjort op op i det land, hvor afdøde har opholdt sig eller har boet. Vi anbefaler, at man kontakter ambassaden i det land, hvor dødsfaldet har fundet sted, for at få råd omkring de lokale love og myndigheder. Nogle forsikringsselskaber dækker hjemsendelsen af kiste eller urne. Vi anbefaler derfor at ringe til dit forsikringsselskab, og høre omkring hvordan og om de dækker en sådan situation.

Stadig spørgsmål?

Vi håber at denne guide har været behjælpelig, men såfremt du stadig føler dig usikker omkring, hvad der skal gøres ved et dødsfald i udlandet, er du altid velkommen til at ringe ind til en af vores rådgivere på tlf. 78 76 42 59 og få en personlig snak.

 

Ring og få anbefalet en godkendt bedemand

Phone71 71 11 00
Spinner

Se hvem der synes godt om os

Alzheimersforeningen Hjerneskadeforeningen Parkinsonforeningen Min Advokat